© David Westling 2014-2018
David Westling
Recensies
Home Nieuws Boeken Flash Fictie Recensies Over David Contact
Officiële website

Over Oldtimer (2015) zijn de volgende recensies verschenen: © Hebban: “Intrigerende bundel over menselijke worstelingen” ****  Door: Istvan Kops Er zijn verhalenbundels in allerlei soorten en maten. (...) Oldtimer is strikt genomen een novelle waaraan een paar korte verhalen toegevoegd zijn. Al doet dat ook weer niet echt recht aan de verhalen, die net als de novelle bijzonder de moeite waard zijn om te lezen. Het is duidelijk dat David Westling (1988) zich heeft laten inspireren door Stephen King, die het thema tijdparadoxen al uitgebreid heeft verkend, maar stilistisch doet David Westling verrassend genoeg niet eens zoveel onder voor de grote meester, voor zover daarvan al sprake is. Het dilemma waarin de hoofdpersoon verkeert tussen enerzijds het verleden met rust laten of ingrijpen om onheil te voorkomen, wordt op een mooie manier onder woorden gebracht: "Ik was een inbreker die het slot tussen de tijd had gekraakt, maar dat was geen fameuze daad, niets om trots op te zijn. Het was een zonde. De tijd, de grote constante, een onzichtbare dictator die tegenwicht biedt aan zichtbare chaos." Westling laat je door dit soort tot nadenken stemmende passages stilstaan bij de beperkingen die de tijd aan de mens oplegt en bij de vraag of je je leven overnieuw zou willen doen als je daartoe de kans krijgt. Ook in de overige verhalen verkent Westling thema's als het (nood)lot, de beperkingen van de mens en zijn voortdurende zoektocht naar vrijheid. (...) Wat telkens weer opvalt zijn de prachtig geformuleerde zinnen en uitgewerkte gedachtes, waardoor de worstelingen van de personages, hun onzekerheden en hun kwetsbaarheid mooi worden uitgelicht en goed invoelbaar worden gemaakt. Het is overigens niet alleen maar kommer en kwel. In bijna alle verhalen gloort er hoop voor de betrokkenen, waardoor de bundel uiteindelijk toch een positieve lading meekrijgt. ____________________________________________________________________ © NBD Biblion Door: J.J. Groen Dit boek van David Westling (1988) oogt als een roman, maar is zijn tweede verhalenbundel. (...) Opvallend is de sterk magisch-realistische inslag, vooral in het titelverhaal. Daarin belandt een kleine autodief, Lester Perry, door magische eigenschappen van een door hem gestolen, onweerstaanbare auto, in het jaar 1956. Westling vervlecht het heden en verleden uitermate ingenieus, waardoor de lezer steeds verder in het verhaal getrokken wordt, en hij eindigt met een heel bijzonder plot. Het vierde verhaal, 'Kramers Intermezzo' is een pareltje van vertelkunst over hoe een werkloze man zichzelf weer uitvindt. Alle verhalen zijn geschreven in bijzonder goed verzorgde en toegankelijke taal, waardoor de lezer uitgenodigd wordt in het boek te blijven lezen. ____________________________________________________________________ Over de verhalenbundel De Nachtwandelaar en andere verhalen (2014) zijn in de pers de volgende recensies verschenen: © NBD Biblion Door: Aarti Rampadarath Een familie heeft nogal onconventionele methoden om hun kinderen te leren overleven. Een gepeste jongen zint zijn leven lang op gepaste wraak. Een rijinstructeur krijgt ineens nieuwe inspiratie voor zijn ingedutte bestaan. 'De Nachtwandelaar en andere verhalen' is het debuut van David Westling (1988) en bevat zestien verhalen. Ze zijn mysterieus en doen aan het werk van onder andere Stephen King denken, die ook als inspiratiebron genoemd wordt. De verhalen zijn knap opgebouwd, de spanning is kundig gedoseerd en de taal is uitmuntend gebruikt. (...) Het boek [is] een geslaagd project. Het maakt nieuwsgierig naar de volgende werken van Westling, zeker omdat hij nog jong is.   ____________________________________________________________________ © Leestafel Door: Marjo Dit debuut met zestien verhalen begint met een introductie. David Westling legt uit waarom hij kiest voor het korte verhaal, en niet voor een roman. (...) ‘De aanval’, waar het boek mee begint, is inderdaad een verhaal dat als kort verhaal het beste tot zijn recht komt. Een klein peloton soldaten voert een verkenning uit onder leiding van luitenant Peabody, tot ze opgemerkt worden door de vijand. En dan ineens: ‘Ga liggen! Val!’ beet Peabody hem vanuit de sloot toe. ‘Je bent gesneuveld, sukkel.’ Misschien had je het kunnen zien aankomen, er zijn minieme aanwijzingen dat het verhaal niet vertelt wat er staat, er is iets heel anders aan de hand dan oorlog. En hier blijft het niet bij, een bizarre samen-loop van omstandigheden laat de lezer verbijsterd achter. (...) In vrijwel alle verhalen is er iets vreemds gaande, iets vreemds dat geheimzinnig is, bizar of gewoon ook leuk. Het verhaal ‘Huxbury’s billboard’ bijvoorbeeld, een raamvertelling (...) is een grappig verhaal, al ontbreekt de serieuze ondertoon niet. Een droevig verhaal is ‘Schuilen’, over het verwerken van een verlies. En ook hier: anders dan je zou denken! Steeds is de clou een verrassing, en komt pas op het einde. De lezer wordt nieuwsgierig gemaakt, en nooit teleurgesteld. De verhalen lezen als een trein en ze zitten goed in elkaar.
volledige recensie volledige recensie volledige recensie volledige recensie Recensies